תושבים יקרים,

כפי שהבטחתי, ריכזתי עבורכם את התשובות לשאלות שעלו בנוגע לתכנית "הטיילת של צור הדסה - מיתון תנועה". 

מצורפת התכנית המעודכנת על פיה מתבצעת העבודה בימים אלו, לרבות התכנון ביציאה ובכניסה משכונת הר כתרון. לתוכנית - לחצו כאן

 

מהי מטרת העל של התכנית?

המטרה העיקרית היא הגברת הבטיחות של הולכי הרגל והגבלת מהירות הנסיעה בכביש הראשי של הישוב תוך שמירה על זרימת התנועה באופן תקין בכל שעות היממה. מטרה נוספת של התכנית היא הקמת טיילת חדשה, מרכזית מטופחת ובטיחותית לאורך שדרות הרי יהודה. הטיילת תכלול שבילי הליכה ואופניים, פינות תצפית וישיבה, ומקומות חנייה מוסדרים. 

 

מתי הוכנה התכנית והאם היא נסמכת על המלצות יועצי תנועה ובטיחות?

התכנית תוכננה כבר לפני כעשור, אולם עודכנה בהתאם להיקף האוכלוסייה היישובית כיום ובהתאם לצפי האכלוס ביישוב ב-10 השנים הבאות. היא גובשה ועודכנה בהמלצת יועצי תנועה ובטיחות, ומתבססת על התפיסה הרווחת בארץ ובעולם של מיתון תנועה בצירים ראשיים, בשכונות מגורים ובסמוך למוסדות חינוך. 

ניתן לראות ביישובים בעלי צביון קהילתי-כפרי כמו שלנו, כדוגמת בנימינה, מזכרת בתיה הר אדר ועוד... כי גם שם מותנה התנועה בשנים האחרונות בצירים הראשיים והם הפכו לבטיחותיים יותר ונעימים יותר לסביבה ולהולכי הרגל.

 

מדוע לבצע את תכנית "הטיילת של צור הדסה – מיתון התנועה" ולא להשלים קודם את  בניית הבריכה ומרכז החוגים?

לצערנו, בניית הבריכה ומרכז החוגים תקועה בשל חקירות המשטרה סביב התנהלות המועצה וגורמים שונים הקשורים לפרויקטים אלה. התקדמות הפרויקטים הללו איננה תלויה בידינו וכידוע רק אתמול הודיעה הפרקליטות כי יוגש כתב אישום בכפוף לשימוע. כל עוד התהליך המשפטי לא מתקדם, לא ניתן להתקדם בשלבי הבנייה. לכן, אנו מקדמים את מה שניתן לקדם ואינו תלוי ועומד בחקירות המתקיימות. לדוגמא, אולם הספורט הרב-תכליתי, בינוי מבני ציבור וחינוך בשכונת הסנסן, כיכרות בכביש 375 ותכנית הטיילת. 

בנוסף, לכל פרויקט מיועד תקציב משלו ולא ניתן להעביר תקציבים מייעוד אחד לייעוד אחר. כלומר, התקציבים המיועדים לכל אחד מהפרויקטים הללו, הם תקציבים "סגורים" ולא ניתן להעבירם לבניית הבריכה ומרכז החוגים או לכל פרויקט אחר שעומד על הפרק. 

 

האם צמצום נתיבי תחבורה ראשיים יגרום לעומסי תנועה בתוך הישוב, במיוחד עם הגידול באוכלוסייה?

בשדרות הרי יהודה המהירות המותרת על-פי חוק הינה 50 קמ"ש. מבדיקות שנערכו  נמצא כי המהירות הממוצעת בציר תנועה זה היא כ-88 קמ"ש. ואף עוברת את ה-100 קמ"ש. על- סמך סקרים תחבורתיים צמצום נתיבים, לרבות בניית כיכרות בצמתים להשתלבות קלה בתנועה, איננו מהווה בעיה אשר יכולה לפגוע בתנועה הזורמת, כי אם לווסתה ולמתנה   

 

למה לא להתקין פסי האטה (במפרים) במקום לצמצם בנתיבי התנועה?

הבמפרים הם פתרון מאולץ, שעל-פי הגורמים המקצועיים איננו מומלץ. זהו פתרון מסוכן לרכב דו-גלגלי, בעיקר ביישוב קהילתי כמו שלנו, וגם פוגע לאורך זמן בתקינות רכבים ממונעים רגילים. בהיעדר פתרון אחר מאמצים את פתרון הבמפרים כברירת מחדל, אולם כאמור ההמלצה היא להימנע מאמצעי זה, כמו בשדרות הרי יהודה. בכביש כה ארוך וישר, השילוב של חלוקת הכביש למקטעים, בין כיכרות, בצד צמצום נתיבי התנועה, הוא הפתרון המיטבי הן מבחינה בטיחותית והן  מבחינה סביבתית.

 

או-קיי...  ומה קורה אם מישהו נתקע על הכביש/תאונת דרכים וכו'. הרי כל הכביש יהפוך לפקק אחד, לא?

מפרצי החניה הנבנים כעת הם רחבים ומאפשרים השתלבות בתנועה בכביש באופן בטיחותי ובקלות. כך שניתן יהיה להזיז רכבים תקועים למפרץ החניה הקרוב במהירות המרבית.

 

האם הכניסה והיציאה מהחניות לאורך הכביש יסכנו את התנועה או הנהגים?

התשובה היא שלילית. החניות הן חלק מתכנית "הטיילת של צור הדסה - מיתון התנועה", מפרצי החניה רחבים ויאפשרו השתלבות בטוחה בציר התנועה. בדרך זו  גם הורדה והעלאה של נוסעים לאורך שדרות הרי יהודה תהיה בטוחה. 

בנוסף, התכנית תאפשר להימנע מכניסה לרחוב שלמון ולקריית החינוך. ניתן יהיה להוריד את הילדים בבטחה בחניות המסודרות והם יוכלו לצעוד בבטחה משדרות הרי יהודה לבתי הספר, מה שלא ניתן לעשות כיום, כאשר הכביש הוא דו-נתיבי והעצירה בצד היא מסוכנת בהורדה ובהעלאה של הילדים. 

 

האם תושבי הר כתרון ייפגעו? כיצד תתבצע היציאה מהשכונה?

תושבי הר כתרון לא יפגעו מהתוכנית! בשלב זה לא יהיה שינוי ביציאה ובכניסה מהר כתרון. על פי בקשתנו, תיבדק אופציה לכיכר ביציאה מהשכונה (כפי שניתן לראות בתכנית המצורפת) והנושא נמצא בבדיקה למול המיתון שנעשה היום.

 

ומה בנוגע לעומס התנועה בכבישים מחוץ ליישוב?

זהו נושא בפני עצמו, הנמצא בטיפול מול משרד התחבורה ונתיבי ישראל. הפתרונות שאנו דנים בהם בימים אלה לגבי התחבורה הציבורית מדברות על מתן עדיפות לתחבורה ציבורית מחוץ לישוב. זאת על-ידי יצירת נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) ייעודי מצור הדסה לכיוון המנהרות ולכיוון בית שמש. זאת ועוד במקביל ליצירת כיכרות על כביש 375 ביציאות מהישוב. 

 

האם העבודות בדרך השמורה הן חלק מהתכנית?

העבודות בדרך זו הושלמו לאחרונה והן אכן חלק ראשון מהתכנית. לאורך הכביש הוסדרו מדרכות ופינות תצפית וישיבה, והכביש שוקם והתחדש בשכבת אספלט.

 

בשורה התחתונה, מה מקודם בימים אלה ביישוב?

כפי שצוין יש פרויקטים שעם כל הרצון והמחויבות, לא נוכל לפתור עד שלא ייפתרו הסוגיות המטופלות על-ידי רשויות החוק מול המועצה. הכוונה היא לבריכה ולמרכז החוגים. 

פרויקטים אחרים, שאינם קשורים למישור המשפטי, אנו פועלים ומקדמים בשיתוף פעולה עם הגורמים הרלבנטיים במועצה ובמשרדי הממשלה- כמו אולם הספורט הרב-תכליתי, הכיכרות על כביש 375 , מבני החינוך בשכונת הסנסן והשטחים הציבוריים בשכונה לרבות מתקני השעשועים והספורט והטיילת של צור הדסה.

 

עומד לרשותכם בכל שאלה או הבהרה נוספות.

שבת שלום.

שלומי מגנזי